понеділок, 29 лютого 2016 р.

Алгоритм написання власного висловлення

Зовнішнє незалежне оцінювання асоціюється у всіх абітурієнтів з тестами. Все правильно! Тестів достатньо. Хтось знатиме точну відповідь на них, хтось «плаватиме», а дехто – просто вгадуватиме. Так чи інакше, але ці завдання виконають всі. А що робити з так званим «Власним висловленням» з української мови?Адже його прийдеться писати всім без винятку! Ніхто особливо до нього не готується: то часу нема, то надіються на шалений злет власної музи під час ЗНО, то просто відкладають на невизначений термін. Друзі, так не можна! 20 балів (максимальна оцінка за твір) може вас врятувати, прикривши «ляпи» на тестах. Ми попробуємо вам допомогти.

1. Без паніки
Не панікувати, не боятись. Під час написання творчого завдання, повірте, спокій ваших нервів зіграє неабияк важливу роль. Тому вже зараз час від часу повторюйте собі подумки: «Все обов’язково буде добре.»
2. Попередня підготовка
Малоймовірним є той факт, що абітурієнти пишуть вдома тренувальні висловлювання. Але хоч один твір спробуйте навіть для того, щоб чітко визначитися з часом, який вам необхідно залишити для роботи з творчим завданням. Орієнтуйтесь мінімум на годину.
3. Пишемо твір. Алгоритм дій
Крок перший
Уважно читаємо тему твору хоча б два рази. Надзвичайно важливо зрозуміти її. Не зробивши цього, категорично не можна йти далі! Спростіть тему, «витягніть» з неї найважливіше.
Крок другий
Формуємо власну позицію щодо теми. Якщо в умові завдання звучить: «Підтримайте або спростуйте думку», маємо щонайменше три шляхи, якими можна піти:
1)     Погодитися цілком із думкою(ідеєю), висловленою у темі.
2)     Не погодитися зовсім із думкою (ідеєю), запропонованою в темі.
3)     Частково погодитися, а частково не погодитися.
Якщо ж  завдання звучатиме: «Викладіть Ваш погляд на цю проблему», то алгоритм думок буде дещо інший:
1)     Зосередьтесь, спробуйте згадати все, що ви знаєте про цю проблему.
2)     Визначтесь з власною позицією щодо проблеми (підтримую, не підтримую, частково підтримую).
3)     Мої ідеї щодо вирішення проблеми.
Крок третій
Розташування частин твору може бути здійснене кількома способами. Розглянемо найбільш прийнятні алгоритми:
АЛГОРИТМ №1
Теза. Я думаю так!
Аргумент 1. Я так думаю, тому що..
Приклад до аргументу 1. Мої міркування найточніше ілюструє такий приклад…
Міні-висновок до аргументу 1.
Аргумент 2. Я думаю так ще й тому, що…
Приклад до аргументу 2. Мій аргумент найточніше може проілюструвати такий приклад…
Міні-висновок до аргументу 2.
(Аргумент 3, 4, 5…, приклади 3, 4, 5…, висновки до них)…
Загальний висновок.
АЛГОРИТМ №2
Теза. Я думаю так!
Аргумент 1. Я так думаю, тому що..
Аргумент 2. Я думаю так ще й тому, що…
(Аргумент 3, 4, 5..)
Приклади до аргументів 1 і 2. Мої аргументи можна проілюструвати багатьма прикладами. Наведу деякі з них…
Загальний висновок.
Обидва алгоритми мають свої переваги. Утім, зручніший все ж таки є перший. Зрештою, вирішуйте самі.

Крок четвертий
Послідовне написання частин твору
Першою частиною будь-якого тексту є вступна. Її називають по-різному: вступ, зачин, теза, експозиція, преамбула. Одразу важливо визначитися з різницею між вступом в тезою, оскільки у творі може бути як вступ, так і теза.
Вступом може вважатися:
·        лірична замальовка, що готує емоційне тло для подальшого сприйняття ваших міркувань;
·        етюд, який підводитиме до теми;
·        опис якоїсь ситуації, яка спонукала вас колись до формування певної позиції щодо теми тощо.
Теза – це ідея, думка, яку ви будете доводити всім подальшим твором. Це те, що ми «витягуємо» з теми, намагаючись зрозуміти її, всебічно осмислити.
За умовами тестового завдання ви повинні забезпечити тезу аргументацією (доводами, підтвердженнями на користь істинності саме вашого погляду на ту чи іншу проблему). Зауважте, аргументування – це етап, який іде після формулювання тези й до надання прикладів.
Щодо прикладів, то доречно один подати з літератури або інших видів мистецтва, другий – з історії або з суспільно-політичного життя, або ж з власного життя.
Запам’ятайте чітку послідовність частин твору.
Вступ
Теза
Аргументи
Приклади
Висновки
Крок п’ятий
Перечитуємо написаний твір. Замінюємо, де потрібно, повтори, виправляємо помилки тощо. Якщо не знаєте правильного написання слова, заміть його на слово-синонім або ж перефразуйте речення. Простежте, щоб використані вами в наступних реченнях займенники не мали стосунку до кількох слів із попереднього речення. І ще. Старайтесь логічно бувати речення. Не захоплюйтесь складними синтаксичними конструкціями навіть тоді, коли знаєте всі правила пунктуації.
Фрази-кліше, які можуть вам стати у пригоді
1.     Вводимо тезу:
Я вважаю, що…
На мою думку,…
На моє глибоке переконання,…
Переконаний, що важко не погодитись з тим…
Цілком справедливим буде твердження..
Я не погоджуюсь…
Хочу піддати сумніву..
Мені здається..
Переконаний/а…
2.     Аргументи:
Щоб підтвердити свою думку…
На підтвердження виправданості своєї позиції наведу такий, як на мене, переконливий аргумент.
Які ж аргументи можуть бути запропоновані на користь мого погляду (думки, ідеї) стосовно…? Наведу декілька, як на мій погляд, найпереконливіших. Передусім.. Крім цього…
Доказом цього може бути…
Тому що..,
3.     Приклади
Наприклад:
Яскравим прикладом цієї ситуації може бути історія…
Прикладів, які наочно підтверджують запропонований аргумент, безліч. Зупинюсь на одному.
Прикладом може слугувати…
Для прикладу…
4.     Висновок
Отже,..
Таким чином, …
Підсумовуючи сказане, хотілося б ще раз наголосити…
Завершуюючи свій шлях пошуку відповіді на питання, хотів би підкреслити…
Узагальнюючи,…
Крок 6
Переписуємо твір на чистовик. Не забувайте, шановні абітурієнти, про культуру письмового оформлення тексту, про правила перенесення частин слова з рядка на наступний рядок. Будьте уважні, старайтесь писати розбірливо та акуратно.
Зауважте!
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, буде оцінено в 0 балів.
Роботу обсягом до 100 слів також буде оцінено в 0 балів (потрібно 200-250 слів).
Завжди і скрізь будьте впевнені у власних силах! Успіхів вам!

Немає коментарів:

Дописати коментар